Auteurs : Laura Zeitler https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=321 Publications de Auteurs Laura Zeitler fr 0 Creating a Norwegian Art at the Turn of the 20th Century https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=310 After centuries of Danish domination, Norway finally accessed to independence in 1814 within a personal union with Sweden. From this time on, Norway wanted to put forward its own cultural identity by creating a national narrative based on the Viking heritage (793-950). Towards the end of the 19th century, artists and architects spread this national narrative by a Norwegian art called “dragestil” or “dragon style”. However, with the turn of the century, a modernized version of this national style was awaited. The cultural and political elites wished to showcase the economic expansion and the urban modernization implied by the Industrial Revolution. The national art had to reflect this socio-economic progress of the modern Norwegian society. In this context, how did artists and architects reinvent their Viking heritage to face the challenge of modernity? What was the reception of this new Norwegian style on the international scene? To answer these interrogations, the paper will highlight the proposition made by the Norwegian architect Henrik Bull. Studying the set of furniture that he designed for the General Art and Industrial Exhibition in Stockholm in 1897 will help to shed light on the creation of a new Norwegian style at the turn of the 20th century. By associating the new aesthetic principles of Art Nouveau with Viking ornaments, Henrik Bull successfully combined tradition and modernity. His proposition was indeed awarded on the international scene, and especially at the 1900 World’s Fair in Paris. Après plusieurs siècles de domination danoise, la Norvège acquiert enfin son indépendance en 1814 au sein d’une union personnelle avec la Suède. Dès lors, elle n’aura de cesse d’affirmer son particularisme culturel à travers la création d’un récit national propre basé sur l’héritage viking (793-950). Vers la fin du xixe siècle, les artistes et les architectes vont illustrer et diffuser ce récit national en élaborant un art norvégien appelé le « dragestil » ou « style dragon ». Pourtant, au tournant du siècle, la nécessité de faire évoluer ce style national vers une version plus moderne se fait jour. La Norvège souhaite en effet mettre en avant l’essor économique et la modernisation des villes engendrés par la Révolution industrielle. L’art national doit désormais donner l’image d’un pays moderne, marqué par d’importants progrès économiques et sociaux. Dans cette quête identitaire, comment les artistes et les architectes vont-ils revisiter l’héritage viking pour répondre à cet enjeu de modernité ? Quelle va être la réception de ce nouveau style norvégien sur la scène internationale ? Pour répondre à ces questions, cet article s’intéressera à la proposition élaborée par l’architecte norvégien Henrik Bull. L’analyse d’un ensemble mobilier qu’il dessine pour l’Exposition des Arts et de l’Industrie de Stockholm en 1897 permettra de mettre en lumière l’émergence d’un nouveau style norvégien au tournant du xxe siècle. En associant les nouveaux principes esthétiques de l’Art nouveau aux ornements d’origine viking, l’architecte réussit à concilier modernité et tradition, une solution qui sera récompensée au niveau international, notamment à l’Exposition universelle de 1900 à Paris. mer., 24 sept. 2025 09:31:13 +0200 mer., 03 déc. 2025 14:34:20 +0100 https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=310