transfert politique https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=351 Entrées d’index fr 0 The Dutch Captain Jan van Riebeeck in South Africa https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=346 Histories of colonization connect the North of Europe with different parts of the world. They have shaped and reshaped the self-images of the colonized and the coloniser to this day. It is therefore important to further investigate the cultural and political transfer between the former colonial powers and their former colonies. In this article, I focus on the 1952 celebrations of the 300th anniversary of the arrival of the Dutch captain Jan van Riebeeck at the southernmost tip of the African continent. This case reveals how national celebrations with their specific performances function as vital acts of transfer, transmitting social knowledge, memory, and a sense of identity. The Van Riebeeck celebrations took place in South Africa as well as in the Netherlands. In both countries, the celebratory repertoires functioned as a means of storing and transmitting narratives and images of a shared past connecting European civilisation and modernity with that of White South Africa. The complacent self-image of the (former) Dutch and Europeans was fashioned in contrast to the ‘uncivilised’ Dark continent of Africa. The narratives and images of Jan van Riebeeck arriving with his ship from the North of Europe made him an icon of White Europeanness connecting Europe with the ‘settler’—population of South Africa and other settler societies—and vice versa. This circulation of European supremacy within different and overlapping imperial networks connecting Europe to the African continent deserves more attention, as it continues to shape Europe’s self-image, which is deeply rooted in our colonial heritage, both in and outside Europe.  L’histoire de la colonisation relie le nord de l’Europe à différentes parties du monde. Elles ont façonné et remodelé les images de soi des colonisés et des colonisateurs jusqu’à aujourd’hui. Il est donc important d’étudier plus en profondeur les transferts culturels et politiques entre les anciennes puissances coloniales et leurs anciennes colonies. Dans cet article, nous nous concentrons sur les célébrations de 1952 du 300e anniversaire de l’arrivée du capitaine néerlandais Jan van Riebeeck à la pointe la plus méridionale du continent africain. Ce cas révèle comment les célébrations nationales, avec leurs performances spécifiques, fonctionnent comme des actes vitaux de transfert du savoir social, de la mémoire et du sens de l’identité. Les célébrations de Van Riebeeck ont eu lieu en Afrique du Sud et aux Pays-Bas aussi. Dans les deux pays, les répertoires de célébration ont fonctionné comme un moyen de stocker et de transmettre des récits et des images d’un passé commun reliant la civilisation et la modernité européennes à celles de l’Afrique du Sud blanche. L’image de soi complaisante des (anciens) Néerlandais et des Européens a été façonnée en contraste avec le continent noir « non civilisé » de l’Afrique. Les récits et les images de Jan van Riebeeck arrivant avec son navire du nord de l’Europe ont fait de lui une icône de l’européanité blanche reliant l’Europe à la population des « colons » d’Afrique du Sud et d’autres sociétés de colonisation, et vice-versa. Cette circulation de la suprématie européenne au sein de réseaux impériaux différents, se chevauchant et reliant l’Europe au continent africain, mérite plus d’attention, car elle continue à façonner l’image que l’Europe a d’elle-même et qui est profondément enracinée dans notre héritage colonial, tant à l’intérieur qu’à l’extérieur de l’Europe. mer., 24 sept. 2025 09:34:56 +0200 mer., 03 déc. 2025 14:37:27 +0100 https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=346