Auteurs : Andreas Klein https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=643 Publications de Auteurs Andreas Klein fr 0 The Sámi people in the context of European perceptions of exotic cultures in the 17th and 18th centuries https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=630 In early modern Europe, a rich body of literature dealt with foreign peoples and their customs. Among them were the Sámi people of Northern Fennoscandia, who were often depicted as non-European in origin or characteristics. Simultaneously, they were romanticized, commodified or fetishized. Following the life of the self-proclaimed ‘prince of Lapland’ Nicolaus Örn, who began travelling across Europe in the early 18th century, this article explores representations of the Sámi people in the context of European perceptions of exotic cultures in the early modern period. It discusses exoticist practices in European thought. Several contemporary definitions of ‘exotic’ suggest that by the 18th century the term was already applicable to areas other than botany. Generally, the perception of the exotic and the foreign called for new taxonomies. This can be seen in scholarly accounts such as Johannes Schefferus’ Lapponia (1673) or Olaus Rudbeck’s Nora Samolad Sive Laponia Illustrata (1701) which scrutinize the affinity of the Sámi language with languages such as Tatar or Hebrew. In subsequent receptions of Lapponia, great emphasis was put on the perception of the Sámi as seeming to belong to the new world. Through a comparative approach, this article demonstrates how the early modern perception of the Sámi people connects to a wider frame of European perceptions of the exotic. This article is a revised version of the trial lecture I held on January 8th, 2021 at UiT The Arctic University of Norway in connection with the public defence of my doctoral dissertation Early Modern Knowledge about the Sámi: A History of Johannes Schefferus’ Lapponia (1673) and its Adaptations. A warm thank you to the members of the evaluation committee Lisbeth Pettersen Wærp, Ralph Tuchtenhagen and Håkan Rydving. Furthermore, I would like to thank two anonymous reviewers for their suggestions and comments. En Europe, à l’époque moderne, un riche corpus littéraire traite des peuples étrangers et de leurs coutumes. Parmi eux, les Samis du nord de la Fennoscandie étaient souvent dépeints comme non-européens en ce qui concerne leur origine ou leurs traits caractéristiques. Ils étaient alors idéalisés, marchandisés ou fétichisés. En suivant la vie de Nicolaus Örn, « prince de la Laponie » autoproclamé qui parcourut l’Europe au début du 18e siècle, cet article étudie les représentations des Samis dans le contexte des perceptions européennes des cultures exotiques à l’époque moderne. Il examine la présence de l’exotisme dans la pensée européenne. Plusieurs définitions de l’époque suggèrent qu’au 18e siècle le terme « exotique » était déjà en usage dans d’autres domaines que la botanique. Les écrits érudits comme Lapponia (1673) de Johannes Schefferus ou Nora Samolad Sive Laponia Illustrata (1701) d’Olaus Rudbeck examinent les affinités linguistiques des Samis avec des autres langues comme le tatar ou l’hébreu. Les réceptions ultérieures de Lapponia ont particulièrement mis l’accent sur l’idée que les Samis semblaient venir du Nouveau Monde. Par une approche comparative, l’article montre comment la perception moderne des Samis s’inscrit dans le cadre plus large de la perception européenne de l’exotique. mer., 01 oct. 2025 09:05:07 +0200 mer., 03 déc. 2025 11:14:31 +0100 https://www.ouvroir.fr/deshima/index.php?id=630